ŚWIĘCI
W kulturze bliskiego wschodu istnieje kategoryczny zakaz przedstawiania wizerunku Boga, wnikający z Prawa nadanego an górze Synaj. Zakaz ten znajduję swoje przedłużenie w odniesieniu do portretowania człowieka, gdyżten został stworzony na obraz i podobieństwo Boga. Dopiero wcielkenie się Syna Bożęgo staję siępodstawą ikony Boga i człowieka. W ikonach świętych, kłaniamy się przyjaciołom Oblubieńca. Na ich twarzach odbił się blask Chrystusa ukrzyżowanego i zmartwychwstałego, co potwierdzili swoim życiem. Jak Jezus Chrysuts jest obrazem Ojca, tak i chrześcijanin, który kontempluje Zbawiciela i odkrywa swoje pierwotne piękno stworzenia, staje się ikoną Boga. Jak pisze Orygenes: "Człowiek otrzymał godność obrazu podczas swego ppierwszego strzoenia, ale pełna doskonałość podobieństwa z Bogiem została człowiekowi jedynie powierzona w spełnianiu wszystkich rzeczy". Obraz jest więc dany każdemu człowiekowi wraz z tchnieniem życia, natomiast podobieństwo oznacza cel i ukoronowanie w Kólestwie Niebieskim.